O škole
Navigace
Publikováno: 24. 6. 2022 02:51
Autor: IS IS

Metodika zpracovaná na VŠPJ pomáhá seniorům se ztrátou sluchu v Domově Jeřabina

Katedra sociální práce VŠPJ realizovala v období 2019–2021 ve spolupráci s Domovem Jeřabina Pelhřimov projekt Nové přístupy, metody a technologie v oblasti diagnostiky a korekce sluchových vad u seniorů v pobytových zařízeních sociálních služeb. Jedním z jeho výstupů je speciální metodika, která i po ukončení projektu nadále pomáhá seniorům s vadami sluchu v tomto pelhřimovském zařízení.

Vady sluchu u seniorů představují v mnoha ohledech přehlížený problém, který výrazným způsobem ovlivňuje kvalitu života, a to nejenom u samotných seniorů, ale například i u jejich příbuzných. Jednou z iniciativ s ambici toto změnit je i unikátní multidisciplinární projekt Nové přístupy, metody a technologie v oblasti diagnostiky a korekce sluchových vad u seniorů v pobytových zařízeních sociálních služeb. Tento projekt, který podpořila Technologická agentura České republiky, realizovala v letech 2019–2021 Katedra sociální práce VŠPJ a spolupracovali na něm například i pracovníci Katedry technických studií VŠPJ či zařízení sociálních služeb.

Jedním z výstupů projektu je speciální metodika zaměřená zejména na individuální plánování průběhu služby u uživatele se sluchovou vadou, zásady komunikace s klienty či na pomoc s používáním sluchadel. I v období po ukončení projektu je tato metodika nadále využívána při práci s klienty v některých zařízení sociálních služeb na Vysočině včetně Domova Jeřabina Pelhřimov, který stál u zrodu projektu. „Prvotní myšlenka na vytvoření metodiky vzešla právě od pracovníků Domova Jeřabina Pelhřimov. Měli do té doby v dané oblasti největší zkušenosti a již od roku 2014 spolupracovali s foniatričkou MUDr. Olgou Bendovou,“ uvádí koordinátorka projektu Mgr. Jana Gabrielová, PhD., z Katedry sociální práce VŠPJ a dále dodává: „Domov Jeřabina byl také jedním ze zařízení sociálních služeb na Vysočině, ve kterých byl realizován screening sluchových vad a dotazníkové šetření kvality života a kognitivních funkcí i následná foniatrická a audiologická šetření.“ 

Na problematiku sluchu se v Domově Jeřabina zaměřují již při sociálním šetření ještě před nástupem klienta. Díky tomu mohou nejenom zaznamenat prvotní informace, ale také si s klientem nezávazně popovídat a zjistit, jak vnímá svůj handicap. „Po nástupu pak s klientem pracujeme dále. Snažíme se mu podávat veškeré dostupné informace a nabízíme nové možnosti,“ přibližuje Bc. Jaroslava Fialová, pracovnice Domova Jeřabina Pelhřimov, která byla do projektu zapojena jako koordinátorka péče, a pokračuje: „Využíváme tablet se sluchátky se speciálním programem, který nám umožňuje změřit rozsah sluchu. Klienta seznámíme s výsledkem měření a s možností dalších řešení, které by mu mohly umožnit znovu lépe slyšet.“ 

zdroj foto: Domov Jeřabina Pelhřimov

Přínos nové metodiky oceňují jak klienti Domova Jeřabina, tak i jejich rodinný příslušníci. „Sluchadla výrazným způsobem zlepšila svým nositelům kvalitu života. Více se účastní společných i individuálních akcí v domově i mimo něj a mají větší zájem o dění kolem sebe,“ říká Jaroslava Fialová a dodává: „Příbuzní klientů jsou mile překvapeni, jak dědeček či babička má více zájmu a radosti ze života. Více s nimi komunikují, užívají si vnoučat a pravnoučat.“ Metodiku kladně hodnotí také zaměstnanci domova. „Účastí v tomto projektu jsme se naučili pečovat o sluchadla, proškolili personál, zlepšili jsme materiální podporu a získali vybavení s nově vytvořeným programem na měření sluchu pro naše potřeby,“ říká Jaroslava Fialová a pokračuje: “Zaměstnanci snadněji komunikují s klienty, tím se kvalitněji nastavuje individuální přístup a péče. Nově příchozí zaměstnance navíc metodika velmi dobře provede problematikou sluchu a seznámí je s praktickými postupy.“

Přestože se speciální metodikou zaznamenávají v Domově Jeřabina významné úspěchy, při řešení sluchových vad u seniorů nadále narážejí na některé limity. „Problém vidíme zejména v načasování řešení problému se sluchem. Do pobytové služby nyní přicházejí klienti ve stále větším počtu s již pokročilou demencí, která je bohužel kontraindikací, a my nejsme schopni ve spolupráci s klientem problém sluchu řešit,“ vysvětluje Jaroslava Fialová a doplňuje: „Při sociálních šetřeních v domácím prostředí klienta se často setkáváme s tím, že sluchová nedostatečnost není řešena ani praktickým lékařem, rodinou či terénní sociální službou. Lidé z okolí seniorů si neuvědomují, že kvůli nedoslýchavosti se lidé začínají stranit společnosti, jsou více osamělí a následují problémy s prohlubující se demencí.“

Zajímá Vás, jak probíhala příprava unikátního multidisciplinárního projektu zaměřeného na pomoc seniorům se ztrátou sluchu? Poslechněte si rozhovor s Dr. Markétou Dubnovou a Dr. Janou Gabrielovou pro podcast Polytechnicast.

 

Spojte se s námi

Vysoká škola polytechnická Jihlava
Tolstého 16
586 01 Jihlava

IČ: 71226401
DIČ: CZ71226401

Kontakt
Telefon: +420 567 141 111
Fax: +420 567 300 727
E-mail: vspj@vspj.cz
ID datové schránky: w9ej9jg

Kontaktní místo kanceláře rektora
Monika Jonášová
E-mail: monika.jonasova@vspj.cz

Studijní oddělení
Telefon: +420 567 141 181
E-mail: studijni@vspj.cz


Moment prosím...